Преглед


Image Format

Ще ни набута ли Столична община с довеждащия транспорт?

В последната година на мандата на Столичния общински съвет усилено се заговори за разработване и въвеждане на схема за довеждащ транспорт, който да осъществява превоза на пътниците от вътрешността на кварталите до основни транспортни точки (например метростанциите). Идея, дълго дъвкана, генерално абсолютно и правилно. Идея, чиято реализация дори и сега вече е доста закъсняла. Имайки предвид мудността, с която функционират общинските механизми, това не е изненада. Всъщност и до момента липсва цялостен план какъв да е и как да работи довеждащият транспорт. Нищо, че години наред е бил хубава дъвка в устата на управляващи и опозиция.

Настанало е, обаче, видимо оживление към края на мандат 2015-2019 г., като на няколко пъти се анонсира, макар и срамежливо, че предстои внасяне в СОС на транспортна схема за довеждащ транспорт. Разбира се, далеч съм от мисълта, че ще се предложи нещо разумно. Обоснованото ми предположение е, че ще получим още една доза от същото - маршрутки. Злите и не толкова зли езици говорят, че се готви предложение, което да сведе довеждащия транспорт на София до вкарване на добре познатите ни маршрутки. С други думи още товарни бусове, преработени в транспортни, в гаража на бай Иван, които обаче да возят на цената на градския транспорт - 3.07 лв. без ДДС на километър. Тази ювелирна акция се подготвя отдавна в канцелариите на ЦГМ и по коридорите на „Московска“  № 33.

Защо се прави и какви са мотивите тепърва предстои да разберем. Парадоксалното е, че в Общината никога не е обсъждан (поне в нормален вариант и формат) вариантът за истински градски довеждащ транспорт. Години наред с всякакви пинизи и врътки се удължават договорите на маршрутките. Нищо, че те не отговарят на елементарни условия за обществен транспорт, масово се ползват преправени товарни бусове със заварявани седалки в нечий гараж, липсват трите изхода за евакуация и т.н. Столичани са на път да получат още от добре познатото също - пушещи дизели, които ще ги търкалят из града години наред. Мотивът да се случи и това недомислие е същият, поради който в София още шества моторизираният башибозук, наречен маршрутки. Сещате се кой е. Има си силно лоби, което е впило пипала в Столична община и няма мърдане. По докладите и говоренето ще го познаете. Разбира се, винаги аргументът на представителите на това лоби е „народът иска“. С това ни убеждаваха да се пуснат отново маршрутките по част от линиите, за които договорите бяха изтекли. Зад този мотив, зад тази аргументация стоят няколко много тежки политико-икономически проблема, които удобно се премълчават.

Първият проблем е липсващият отговор на въпроса - защо ни се налага в 2019 г. все още да имаме маршрутки като допълващ транспорт? И въобще налага ли се? Отговорът има две направления - първо, защото определени райони, квартали и населени места умишлено се държат с лош обществен транспорт. Съвсем ясно е, че като пускаш автобуси нарядко и то стари, хората ще искат алтернатива (и тук се появява маршрутката да спасява положението). Вторият проблем е, че от маршрутките се печели, особено при новата тарифна политика на Столична община. Маршрутката плаща около 50-60 лв. на общината (такса) и превозва пътници на 1.50 лв. на човек в момента. А какви са изискванията към превозните средства? Почти никакви, поради което сме свидетели на всякакви таралясници, които се наричат транспорт. Отделно от това 100% от маршрутките са преправени товарни бусове със заварени допълнително седалки. Погледнете изходите - да виждате аварийни? Да не дава Господ да стане инцидент и да се налага хората да излизат през аварийните изходи.

Всички тези въпроси системно се неглижират от Столична община. Има едно не особено скрито лоби в транспортната комисия на СОС, което брани маршрутките и дори работи за нова форма, по която да получим още от същото. И вместо да скъсаме с този анахронизъм и да заместим функциите на маршрутката с истински градски транспорт - автобуси, тролеи и трамваи, ни се пробутва нов план. Сега той е маскиран под името „довеждащ транспорт“. Всички сме виждали що е то довеждащ транспорт в други европейски столици и там не е с преправени товарни бусове със заварени седалки у гаража на бай Ставри. Само преди дни пред един национален ежедневник беше анонсирано, че има разработени варианти и те ще се обсъждат. Въпросът е защо не се направи до сега за толкова години обсъждане по темата какво искаме като довеждащ транспорт и после да се възлага разработване на варианти. Отговорът е прост - защото ако имаше дискусия в обществото, няма да могат да пробутат маршрутките с ново име. Още по-парадоксално е, че май се канят да плащат с общинските пари за довеждащ транспорт с маршрутки - по 3.07 лв. без ДДС на километър. Което вече ще бъде гавра на гаврите.

Предстои да видим с какво ще ни сюрпризира дирекция „Транспорт“ към Столична община и Центърът за градска мобилност. Със сигурност отговорното поведение е да искаме довеждащият транспорт да се извършва с автобуси (може и двадесет местни), с нови автобуси, климатизирани и комфортни за пътниците.