Преглед


Image Format

Пътна полиция - враг на тротинетките

Вътрешният министър Младен Маринов беше хубаво сготвен от собствените си подчинени. По темата с тротинетките, вероятно по съвет на няколко катаджии, силовият министър рестранслира идеята, че щели да отнемат дори шофьорски книжки за управление на електрически скутери. От правна гледна точка е любопитно как и на какво осование ще стане, защото самата полиция признава, че липсват правила. Явно ще се преценява на око. А съдът най-ги обича тия работи. Пръкнала се е може би в София, а може би сред разредената мисловна атмосфера на някоя правна дирекция в МВР или подчинена структура.

Историята вероятно ще замълчи за първоизточник на колосалната мания да глобяват лица, управляващи тротинетки, че и свидетелствата за управление да се отнемат. Честно казано с трепет чакам някой полицай с бялата шапка да се изтърчи и да ми напише акт, за да получа възможността да им обжалвам наказателното постановление.   В случая били нерегистрирани. Ама, уважаеми, къде в закона има процедура за регистриране на електрическа тротинетка, та ще ме глобявате, че не била регистрирана? Ако го няма в закона, значи актът, който ще ми съставите е на негодно правно основание. А в тази връзка ще е любопитно след като паднат актът и наказателното постановление дали ще платите разноските? Време е да се отпочне прилагане на регресната отговорност и всеки хитрец-чиновник държавен служител да заплаща разноските по безумията, които твори. Тогава рязко ще охладнее ентусиазмът да се правят простотии на служебно основание.

Всъщност, не е изненада реакцията на МВР – очаквана е. Но лошото е, че държавните структури така и не приеха факта, че ще трябва да бъдат в крак с времето. Нагонът, напанът да се забраняват иновации е класически. Тук е ролята обаче на обществениците и политиците като коректив – да възпират чиновника в опитите му да си нагласи правната рамка така, че на него да му е удобно.

Обръщам внимание на титаничната правна мисъл на Пътна полиция, че електрическият скутер е приравнен на велосипед с мотор, същият е превозно средство без седалка, та въпросът е регистрация на велосипедите ли правят? Предполагам, че скоро проверките ще засегнат и децата с обикновените тротинетки и хората с бели служебни капи ще клечат по детските площадки да глобяват майките на децата, че са им позволили да карат нерегистрирани тротинетки.

Ситуацията щеше да е смешна, напъните на вездесъщия бивш КАТ (сега Пътна полиция) комични по темата с тротинетките, ако нямаше твърде много нерешени проблеми от компетенцията на същата служба.

Сега се занимават с тротинетките. Но за толкова години, при всички кампании, мерки, приети предложения за промени в законодателството продължава да има хаос по пътищата. Че трябват правила за електрическите скутери, трябват. Но подходът със забраните е ретрограден и до нищо хубаво няма да доведе. Ще поживеем, ще видим.